Melkan Plantaardig

De Melkan drinks zijn heerlijk van smaak.
Ze zijn licht verteerbaar want ze zijn van nature lactose- en glutenvrij. Bovendien zijn de drinks een bron van calcium en zijn ze 100% plantaardig.

Heerlijke Melkan Smoothierecepten

Fruitsmoothie
Fruitsmoothie
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN
+ 2 UUR VRIEZEN

Bereiden
Mix in een blender 200 ml vers sinaasappel­sap, 100 ml ijskoude Melkan Soja drink ongezoet of Melkan Amandel drink, 300 g bevroren fruit in stukjes (perzik, mango of nectarine) en 1 cm geraspte verse gember tot een gladde smoothie.

Tips
• Probeer ook eens met framboos of aardbei.
• Voeg stukjes banaan toe voor een extra romige smoothie.
Fruit-Soja ‘drink’
Fruit-Soja ‘drink’
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN
+ 2 UUR KOELEN

Bereiden
Breng 50 ml water aan de kook en meng hierdoor 1 eetlepel honing of suiker. Laat afkoelen. Pureer 50 g fruit (frambozen, aardbeien, perziken of ananas) met een staafmixer tot een gladde puree en roer dit met de siroop door 450 ml Melkan Soja drink ongezoet. Laat de fruit-soja ‘drink’ in de koelkast ijskoud worden.

Tips
Ook lekker met yoghurt, karnemelk of jus d’orange.
Green smoothie
Green smoothie
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN
+ 2 UUR VRIEZEN

Bereiden
Pureer de blaadjes van 2 takjes munt, 1 handje verse spinazie en 200 ml ijskoude Melkan Soja drink ongezoet of Melkan Amandel drink in een blender helemaal fijn. Voeg 1 rijpe banaan (in plakjes, bevroren), 1/2 rijpe mango (in stukjes, bevroren) en het vruchtvlees van 1 rijpe avocado toe. Blend nog 1/2 minuut tot een gladde smoothie.

Tips
• Ook lekker met ananas en appel.
• Voeg peterselie of koriander toe voor extra pit.
Blueberry smoothie
Blueberry smoothie
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN

Bereiden
Mix in een blender 250 ml ijskoude Melkan Soja drink ongezoet, 200 g blauwe bessen (eventueel bevroren), 1 banaan in plakjes (eventueel bevroren), 1 eetlepel honing en 2 eetlepels muesli tot een gladde smoothie.

Tips
• Vervang de bessen door frambozen of aardbeien.
• Neem Melkan Amandel drink in plaats van Melkan Soja drink ongezoet.
Powersmoothie met peer
Powersmoothie met peer
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN

Bereiden
Snijd 2 gewassen peren met schil in vieren. Verwijder de klokhuizen. Pureer de peer in een blender met 4 pitloze dadels, 2 eetlepels muesli met noten en een mespunt kaneelpoeder. Mix met 3OO ml Melkan Amandeldrink of Melkan Sojadrink ongezoet tot een gladde smoothie.

Tips
• Vervang de dadels door gedroogde abrikozen of pruimen.
• Voeg 1 avocado toe voor een extra romige smoothie.
Banaansmoothie met amandel
Banaansmoothie met amandel
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN

Bereiden
Rooster 2 eetlepels blanke amandelen in een droge, hete koekenpan en laat afkoelen. Pureer 2 bananen en 1/2 theelepel koekkruiden met de amandelschaafsel in een blender. Mix met 2 eetlepels sterke koffie of espresso en 3OO ml Melkan Amandeldrink of Melkan Sojadrink tot een gladde smoothie.

Tips
• Vervang de amandelen door walnoten.
• Zoet de smoothie met 1 eetlepel honing.
Mandarijn-avocadosmoothie met chilipeper
Mandarijn-avocadosmoothie met chilipeper
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN

Bereiden
Pel 2 mandarijnen en verwijder eventuele de pitjes. Pureer de mandarijnen in een blender met 1/2 rode peper zonder zaadjes, het vruchtvlees van 1 avocado en enkele blaadjes munt. Mix met 25O ml Melkan Sojadrink tot een gladde smoothie.

Tips
• Vervang de mandarijn door sinaasappel.
• Neem basilicum in plaats van munt.
Appel-boerenkoolsmoothie
Appel-boerenkoolsmoothie
VOOR 2 PERSONEN
CA. 10 MINUTEN

Bereiden
Pureer in een blender een handje (circa 5O gram) panklare boerenkool met partjes van 1 grote (geschilde) appel, 1 theelepel geraspte gemberwortel en versgemalen peper. Mix met 3OO ml Melkan Sojadrink tot een gladde smoothie.

Tips
• Vervang de boerenkool door broccoli of rode biet.
• Neem een mespunt kardemompoeder in plaats van gember.